maandag 18 mei 2009

Baedeker encyclopedie voor de vrouw



In mijn vorige post had ik het over de Baedeker voor de jonge huisvrouw. Dit is een serie naslagwerken die als 25-delige encyclopedie is uitgegeven in de jaren 60-70.
Elk deel gaat over een specifiek thema en daarin worden er allerlei relevante onderwerpen breed uitgemeten. De boeken zijn geïllustreerd en bevatten ook tekeningen om het een en ander te verduidelijken. Van koken, wassen, interieur, klussen in huis/tuin en zelfs de verzorging van jezelf (kapsels/make up). Letterlijk ALLES komt aan bod.
And at the risk of sounding pre-tty corny: Ik heb ze allemaal. Niet alleen omdat het leuk is in de wereld van een vintage huivrouw te duiken, ze zijn gewoon superhandig om te hebben. Veel thema's en hun onderwerpen zijn nl. ook nu nog van toepassing.

De delen van deze encyclopedie zijn:
1. Goed huis - goed thuis
2. Huishouden op rolletjes
3. Van vingerhoed tot strijkplank
4. De weg tot het hart (voorgerechten, soepen, vlees, vis etc.)
5. De weg tot het hart (aardappelen, groenten, sauzen, nagerechten)
6. De weg tot het hart (vruchten, gebak, inmaak)
7. De weg tot het hart (provisiekast, tafelversiering, menu's, de hooikist, kooktoestellen en hun gebruik)
8. Hoe moet ik met mijn kind? Deel 1 (over opvoeding)
9. Hoe moet ik met mijn kind? Deel 2
10. Dank u, dokter!
11. Plant en dier als huisgenoten (verzorging van planten en dieren)
12. Uzelf, mevrouw (van persoonlijke verzorging tot rechten en plichten)
13. Één recht, één averecht
14. De toekomst van uw kind
15. Vrouwenarts helpt
16. De gestroomlijnde naald
17. Vlijtige vingers
18. Baedeker-knipselboek
19. Mevrouw knapt het op
20. Gelukkig gezin
21. Het rijk alleen
22. Kindje voor en kindje na
23. Het hele jaar feest
24. Liefde zonder vrees
25. Gelukkig huwelijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten