donderdag 18 maart 2010

Anti Retro...? Citroen Gaat De Mist In



De reclames voor de nieuwe Citroen DS3 kunnen we met verwondering (en gepast misnoegen) een wel heel apart staaltje van perverse psychology noemen. Of was dat niet de term?? ;)
De boodschap is origineel verpakt en natuurlijk heel duidelijk, maar desondanks heb ik toch enkele bezwaren ten aanzien van dergelijke commerciƫle marketing strategieƫn. De zogenaamde charme en originaliteit hiervan zijn discutabel en zelfs behoorlijk smakeloos in my humble opinion.

Ten eerste is het vreselijk dat authentieke beelden van Lennon & Monroe zodanig zijn aangepast om op deze wijze te refereren aan een stelling en een merk die zij zogenaamd verheerlijkt zouden hebben. Ten tweede is het absoluut onsmakelijk om zoiets te doen, omdat eerdergenoemden inmiddels overleden zijn en dus geen enkel verweer hebben tegen dergelijke praktijken. Het imago en de nagedachtenis van deze iconen wordt hiermee bezoedelt, maar er is dus geen haan die ernaar kan/wil kraaien.

Wat mij betreft heeft Citroen de plank dan ook volledig misgeslagen. :(
Waarom niet Lady Gaga inhuren of Shakira zoals Seat onlangs heeft gedaan?
De authenticiteit van de boodschap nu zelfs in het gedrang, aangezien ze blijkbaar het gevoel hebben dat ze de deze boodschap alleen kunnen overbrengen door het gebruik van verminkte vintage video footage.
But hey, that's just my 2 cents...

En voor de fans & liefhebbers...
De originele audio bij deze beelden:



Addendum:
De muziek in deze reclame is gelukkig wel met stijl uitgekozen:
Ebony Bones-Warrior

1 opmerking:

  1. Anti retro, right! En toch een opvolger maken van de 2CV

    BeantwoordenVerwijderen